Baseret på ICE af ANNA KAVAN
ISNÆTTER er en forestilling om magt og menneskelig skrøbelighed i en fragmenteret virkelighed.
I en verden dækket af isnende kaos jagter en navnløs fortæller en mystisk kvinde gennem et landskab, der langsomt fryser under en altopslugende apokalypse.
ISNÆTTER er mareridtsagtig science fiction og psykedelisk drømme-logik — en hypnotisk rejse gennem besættelse, magt og undergang, hvor grænsen mellem virkelighed og hallucination smelter bort, ligesom alt andet.
Det psykologiske drama udspiller sig i et univers fastfrosset i misogyni og klimakatastrofe, sanseliggjort i et gennemkoreograferet værk af Amanda Ginman og Tina Tarpgaard.
ISNÆTTER er baseret på Anna Kavans kultroman ICE (1967), en bog der med nærmest profetisk præcision beskriver vores samtids voldsomme kulturelle og økologiske rystelser.
ET SANSELIGT MØDE MELLEM DANS OG DRAMATIK.
I ISNÆTTER smelter bevægelse og ord sammen og forstærker hinandens udtryk i en forestilling, der tør tage fat i de svære følelser. Instruktør Amanda Ginman — Reumertvinder for Mørkt Forår — og prisbelønnede koreograf Tina Tarpgaard forener kræfterne i et værk, hvor dans, tekst og lyd skaber et intenst og fysisk portræt af mørket. Gennem sanselighed og konfrontation søger forestillingen at vække en indsigt, der kan blive brændstof til forandring.
Based on ICE written by ANNA KAVAN
ISNÆTTER is a performance about power and human fragility in a fragmented reality.
In a world shrouded in icy chaos, a nameless narrator pursues a mysterious woman through a landscape that slowly freezes under an all-consuming apocalypse.
ISNÆTTER is nightmare-like science fiction and psychedelic dream logic — a hypnotic journey through obsession, power, and destruction, where the boundaries between reality and hallucination melts away, like everything else.
This psychological drama unfolds in a universe frozen in misogyny and climate catastrophe, brought to life in a meticulously choreographed work by Amanda Ginman and Tina Tarpgaard.
A SENSORY ENCOUNTER BETWEEN DANCE AND DRAMA.
In ISNÆTTER, movement and words merge, amplifying each other in a performance that dares to confront difficult emotions. Director Amanda Ginman — Reumert Award winner for Mørkt Forår — and acclaimed choreographer Tina Tarpgaard join forces in a work where dance, text, and sound create an intense, physical portrait of darkness. Through sensory experience and confrontation, the performance seeks to awaken an insight that can become fuel for change.
Spilletid / When
Tirs, tors, fre kl. 20.00 — ons kl. 17.00 — lør kl. 16.00 / Tue, Thu, Fri at 20.00 — Wed at 17.00 — Sat at 16.00
Spillested / Where
Sprog / Language
Dansk / Danish
Varighed / Duration
Opdateres inden premieren / Will be updated before the premiere
Koncept og Koreograf / Concept and Choreographer
Tina Tarpgaard / Tina Tarpgaard
Koncept og iscenesættelse / Concept and staging
Amanda Ginman / Amanda Ginman
Performerere / performers
Nanna Finding Koppel, Mathias Rahbæk & Anastasia Krasnoshchoka / Nanna Finding Koppel, Mathias Rahbæk & Anastasia Krasnoshchoka
Komponist og lyddesigner / composer and sound designer
Laurits Jongejan / Laurits Jongejan
Lysdesigner / Lighting designer
Andreas Buhl / Andreas Buhl
Scenograf og interaktionsdesigner / Scenography & interaction designer
Thomas Kaufmanas / Thomas Kaufmanas
Afvikler / Technical operator
Jakob Folke Ivarsson / Jakob Folke Ivarsson
Kostumedesigner / kostumedesigner
TBA / TBA
ISNÆTTER er baseret på ICE af den engelske forfatter Anna Kavan / ISNÆTTER is based on ICE by the English writer Anna Kavan



OM ANNA KAVANS / ABOUT ANNA KAVAN
Anna Kavan (1901-1968), døbt Helen Emily Woods, voksede op som enebarn i en velhavende britisk familie, der rejste hyppigt mellem Europa, England og USA. Hun debuterede som forfatter i 1929 og skrev en række romaner under sit giftenavn Helen Ferguson, men efter et sanatorieophold i Schweiz kort før 2. verdenskrig genskabte hun sig som den platinblonde Anna Kavan, opkaldt efter en karakter i en af hendes tidlige romaner. IS udkom i 1967. Kavan døde af hjertestop året efter.
Anna Kavan (1901–1968), born Helen Emily Woods, grew up as an only child in a wealthy British family who frequently traveled between Europe, England, and the United States. She made her literary debut in 1929 and published several novels under her married name, Helen Ferguson. However, after a stay at a sanatorium in Switzerland shortly before World War II, she reinvented herself as the platinum-blonde Anna Kavan, named after a character from one of her early novels. ICE was published in 1967. Kavan died of heart failure the following year.
OM BOGEN / ABOUT THE BOOK
Dag for dag, time for time, sekund for sekund rykker ismure frem fra Nord- og Sydpolen, byer lægges øde, flygtningestrømme jages hid og did, civile massakreres, atommissiler deployeres. Der er krig overalt, og ingen ved, hvem der er ven eller fjende.
Den unavngivne fortæller er ”usikker på virkelighedens natur”, og alt virker ”diset og utydeligt” og ”gjort af tåge og nylon”. Gennem denne udslidte, krigshærgede og stadig mere uvirkelige verden forfølger fortælleren en bleg, skrøbelig, sølvhåret ung kvinde, mens naturen og civilisationen kollapser omkring dem.
Og midt i dette kollaps udspiller sig et fortættet trekantsdrama mellem fortælleren, den unge kvinde og den tyranniske kommandant, der sadistisk piner kvinden, som mere eller mindre villigt underkaster sig i det ene hallucinatoriske tableau efter det andet.
Ice will soon cover the entire globe. As the glacial tide creeps forward, society breaks down. Hurtling through the frozen chaos is a nameless narrator, seeking the white-haired girl he once loved, desperate to rescue her - or perhaps to annihilate her. Through nightmarish, ever-shifting scenes, she flees him and his powerful enemy, the Warden. But none of them can outrun the ice.
Anna Kavan's masterwork is an apocalyptic vision of environmental devastation and possessive violence, rendered in unforgettable, propulsive, hallucinatory prose.





